15. december 2013 af DiætistHuset

Stenalderkost

Stenalderkost, også kaldet paleo, er i de seneste år blevet en populær diæt eller ligefrem levevis. Baggrunden for principperne er, at mennesket i flere tusinde år har spist naturlig mad fra naturen – vildt kød, grøntsager, nødder og bær. De senere årtiers problemer med overvægt og diabetes er først kommet senere, så hvad har ændret sig? Hvad lever din krop bedst af? Er det maden, vi spiser, som er årsagen til dette? Det vil tilhængere af stenalderprincipperne klart mene. Andre vil mene, at det i lige så høj grad skyldes mængden og overfloden af mad samt vores mere inaktive livsstil.

Ifølge stenalderdiæten skal man spise efter følgende principper:

  • Meget mere kød, fisk og æg
  • Mere frugt og grønt, bær, nødder og svampe
  • Man bør undgå forarbejdede råvarer, alle kornprodukter som brød og pasta, stivelsesholdige madvarer som ris, kartofler og sukker, majsolie, solsikkeolie og vindruekerneolie, bønner og salt. Nogle mener også, at mælkeprodukter er forbudt.

Da stenalderkosten er baseret på forholdsvis få fødevarer, kan den daglige kost blive forholdsvis ensidig. Idet der undgås mange almindelige fødevarer, er der muligvis risiko for vitaminmangel og mineralmangel. Desuden er sammensætningen af næringsstoffer anderledes i forhold til det anbefalede, da indholdet af kulhydrat sænkes til fordel for protein- og fedtholdige fødevarer. Ønsker man at tabe sig, kan denne balance blive svær, da særligt fedtholdige fødevarer i kosten giver en større risiko for et energiindtag, der overstiger energiforbruget, hvilket vil resultere i vægtøgning eller manglende vægttab samt et uhensigtsmæssigt indhold af fedtstoffer i kosten. Mange oplever et vægttab med stenalderkosten, dog er det oftest baseret på et højt aktivitetsniveau eller træningsniveau. Det anbefales, at omkring 50 % af det daglige energiindtag kommer fra kulhydrat, og skærer man denne gruppe væk, er det klart, at der kan forekomme et energiunderskud. Dog kan der ligeledes opleves træthed og manglende energi. Mange oplever desuden, at de ikke kan vedligeholde vægttabet, hvis de går væk fra stenalderprincipperne igen.

Stenalderkosten anbefaler et stort proteinindtag fra kød, fisk og æg. Det er vigtigt at være opmærksom på at vælge magert, for at undgå unødvendigt indtag af mættet fedt.
Det er også vigtigt at være opmærksom på, at der er grænser for, hvor meget protein kroppen kan optage. Hvis der indtages mere end kroppen kan forbrænde, vil kroppen omsætte dette til energi, - som på sigt kan blive til fedtdepoter. Denne proces er dog forholdsvis energikrævende for kroppen, hvilket betyder, at et for højt proteinindtag feder mindre end et for højt kulhydratindtag.

Personer med dårlige nyrer skal passe på med at indtage for meget protein, da det kan belaste nyrerne yderligere.

Stenalderkostens principper bygger ligeledes på, at man spiser så naturligt som muligt og ikke for meget forarbejdet mad. At spise en pakke bacon til morgenmaden eller meget af andre forarbejdede kødvarer er derfor ikke en del af stenalderkosten. Ofte kan disse principper misforstås, og nogle ender med kun at følge kostprincipperne delvist. De udelukker eksempelvis pasta, ris, brød og kartofler til aftensmad og frokost, men ikke kan holde det til alle måltider, hvilket øger risikoen for et for stort energiindtag. Desuden kan stenalderkosten blive ensidig for mange, som har svært ved at variere sammensætningen af kød og grønt.

Fordele og ulemper

Fordelene og ulemperne ved stenalderkosten er stærkt omdiskuterede:

Kød

Kød var sundere i stenalderen, idet kødet stammede fra vilde dyr. Sammenlignet med nutidens industrielle dyr var dyrene dengang magre og fedtsammensætningen var en anden, hvilket betyder, at kød dengang var sundere end nu.

Kulhydrat

Musklerne har behov for energi fra kulhydrat. Kulhydrat er kroppens og hjernens vigtigste næringsstof og særligt grove kulhydratrige fødevarer som groft brød, gryn og grov pasta bidrager med et stabilt energiniveau og mæthed dagen igennem. Dette kan være svært at opnå med stenalderkosten, når der kun tillades en begrænset mængde kulhydrat fra frugt og bær samt lidt fra grøntsager og nødder. Dog er det for alle hensigtsmæssigt at undgå tilsat sukker samt slik og andre sukkerkilder.

Fibre

Det kan være svært at få tilstrækkeligt med fibre, når alle kornprodukter samt bønner fravælges. Bønner er rige på mineraler og kostfibre, der mætter og bidrager til en god fordøjelse. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at voksne får mindst 75 g fuldkorn dagligt, hvilket ikke kan opnås i en kost uden kornprodukter.

Olier

Diæten fravælger majsolie, solsikkeolie og vindruekerneolie, idet man ønsker at undgå olier med en høj koncentration af omega 6 fedtsyrer. Der er dog ingen indikation for at fravælge disse olier, da de indeholder mange sunde fedtstoffer.

Mælk og mælkeprodukter

Når mælk og mælkeprodukter udelukkes, kan det være svært at få tilstrækkeligt med kalk tilført via kosten. Det er hensigtsmæssigt at fravælge de fede mælkeprodukter og erstatte dem med magre alternativer.

Økologi

Idet diæten anbefaler økologisk mad samt en del specialprodukter, er kosten forholdsvis dyr. Desuden er det svært at gå ud og spise eller deltage i sociale arrangementer, hvor der indgår spisning, idet man kun må spise specifikke fødevarer.

Uanset hvad er det vigtigt at føle efter, hvordan kroppen, velværet samt det psykiske og fysiske overskud har det, lige meget om man spiser stenalderkost eller ej. For nogle kan principperne gøre en stor forskel – for andre ikke. Det er dog vigtigt at forholde sig fornuftigt til de efterhånden mange diæters budskaber, fordele og ulemper, inden man springer ud i det.
Et vægttab og daglig velvære kan også opnås med ”rigtig mad” – uden for mange kompromisser og udelukkelser!

Få professionel hjælp, råd og vejledning til din kost og sundhed ud fra dine mål og ønsker. Se mere på  www.Diaetisthuset.dk.

 

Logo Diatist Huset


Gæsteindlæg fra DiætistHuset

 

Skriv en kommentar

Grønnegade 93, 1. sal
8000 Århus C

Tlf. (+45) 7023 6635
Mail: info at sunddag dot dk